fbpx ...

Sikeres webáruház 20 lépésben

Sikeres webáruház 20 lépésben

Elsőnek ijesztő lehet a gondolat, hogy mégis hogyan indíts el egy webáruházat teljesen egyedül. Ilyenkor rengeteg kérdés kavarog az ember fejében: Hol fogok árulni? Hogyan fogom meggyőzni az embereket, hogy tőlem vásároljanak? Hogyan fognak piacra kerülni termékeim? Hogyan tudom feldolgozni a fizetéseket? Hogyan kezeljem a hitelkártya adatokat? És még sok más..

Ebben a cikkben többek között ezekre a kérdésekre fogunk válaszolni, és 20 lépésben végig vezetünk Téged a webshop elindításának menetén.

1. lépés – Megfelelő e-kereskedelmi platform létrehozása

A webáruház létrehozásának első és legfontosabb lépése a megfelelő platform kiválasztása. Ez a későbbiekben hatással lehet az üzlet sikerességére, vagy bukására egyaránt.

A Shopify, a WooCommerce és az OpenCart a webáruházak piacának vezető platformjainak számítanak. Mindhárom platformhoz találunk professzionális témákat és sablonokat egyaránt, amelyek a különféle bővítményekkel egyszerűen fejleszthetők.

A Shopify: egy úgynevezett bérelhető webáruház, ahol tényleg csak eladásokkal kell foglalkozni, minden másról gondoskodik a bérbeadó. 14 napos ingyenes próbaidőszak után 3 lehetőséget kínál a Shopify. Az árak 29$-os alapdíjról indulnak. SEO képességeket tekintve a WooCommerce vezet, de majdnem mellette helyezkedik el a Shopify is, tehét igencsak jól lehet optimalizálni. Támogatás szempontjából ez a platform a nyerő, ugyanis 24 órás ügyfélszolgálatának köszönhetően szinte bármikor választ kaphatunk kérdéseinkre, valamint használatukra számos videó-oktatóprogram és webinar áll rendelkezésre az interneten.

A WooCommerce: elsajátítása kicsit nagyobb erőfeszítést igényel, mint a Shopify esetében. A WordPress-hez hasonlóan ez is  nyílt forráskódú, telepítése nem okoz különösebb problémát, hiszen ugyanúgy kell eljárni, mint minden más bővítménynél, sőt itt még egy telepítési varázsló is a segítségünkre lesz. Annak ellenére, hogy egy ingyenes pluginról beszélünk, valamilyen mértékben költenünk kell rá, hisz csak így tudjuk számos funkcióját teljes egészében használni. Ahogy korábban is említettem egy közelmúltban végzett kutatás szerint SEO képességek területén a WooCommerce nyúlta be a vezető szerepet. A plugin nem rendelkezik konkrétan olyan támogatotsággal, mint Shopify versenytársa, de nyílt forráskódja mindenki számára elérhető, így bármikor lehetőséged lehet kódjába bele nyúlni, és megoldani a felmerülő problémákat. Természetesen a fórumoknak és a YouTube-on megtalálható számos videónak köszönhetően bőven kaphatunk támogatást.

Az OpenCart: „Egyszerű elkezdeni. Egyszerű működtetni.”. Az OpenCart webáruházak egy rendkívül intuitív és jól megtervezett felületet kínálnak. A WooCommerce-nél valamivel nehezebb kezelni és kezdőként elveszhetsz a sok beállítási lehetőség között, de alapvető technikai ismeretek birtokában könnyedén meg lehet birkózni vele. Mivel ez egy kifejezetten webáruházak számára készített motor, ezért közel sem kell olyan sok különböző funkcióval bajlódni, mint a WordPress webáruház pluginjának esetében. Árképzés szempontjából a legkedvezőbb választás lehet, amely tökéletesen illeszkedik az induló vállalkozások kapacitásához. A platform garantálja az alapvető SEO funkciók előnyeit, de további beépülő modulok segítségével fejleszthető a keresőmotorok számára. Támogatás szempontjából az OpenCart egy teljesen ingyenes és személyreszabott megoldást kínál, hiszen nagyon aktív közösséggel rendelkezik.

Ahhoz, hogy a megfelelő e-kereskedelpmi platformot ki tudd választani, sok szempontot kell figyelembe venned, rengeteg fórumot és oldalt kell elolvasnod és értekelned, hogy a végén következtetéseket tudj levonni. A lényeg, hogy ami másoknak bevált, az közel sem biztos, hogy a Te esetedben is így lesz.

2. lépés – Mobilstratégia

Ma már az internetezők több mint fele mobileszközről érkezik a webáruházak nagy részére, és ezen keresztül adják le rendeléseiket is.

62%

Mobilos internet felhasználók

2022-es augusztusi adatok alapján az internetes felhasználók 62%-a mobilról érkezik meg a weboldalakra.

Ma már a Google komolyabban veszi a mobil nézetet, mint az asztali számítógépét. Az egyik algoritmusfrissítés során a Google úgy döntött, hogy az úgynevezett „mobil indexet” a teljes keresőmotor fő indexévé teszi. Ez azt jelenti, hogy ha a webáruházad nem jelenik meg megfelelően mobileszközön, akkor egész egyszerűen nem fog előrébb kerülni a keresési találatok között sem, független attól, hogy milyen termékeket, vagy szolgáltatásokat kínálsz oldaladon.

A bérelhető Shopify webáruház reszponzivitásáról amennyire csak lehetséges a bérbeadó gondoskodik. Azonban ha például WordPress alapot választasz mindenképp ügyelned kell a mobilos kinézet megfelelő beállítására is. Ha ellenőrizni szeretnéd weboldalad mobilbarát beállításait, akkor ajánlom a Google saját teszter oldalát.

Amennyiben tesztelés után úgy tűnik, hogy nem megfelelő weboldalad mobilbarát kialakítása, abban az esetben érdemes kicsit alakítanod még rajta. Ha ingyenes témát használsz és nem tudod hogyan kellene a dizájnolnod, akkor mindenképp vedd fontolóra egy szakember segítségét. Ettől függetlenül még előfordulhat az az eset is, hogy egyszerűen csak egy könnyebben szerkeszthető e-kereskedelmi platformra kell váltanod.

3. lépés – Az első benyomás fontossága

Egy webshop létrehozása többről szól, mint eladni online a termékeidet. Nagyon lényeges, hogy vásárlóiddal kapcsolatot tudj tartani, és elérd náluk, hogy visszatérő megrendelői legyenek webáruházadnak. Egy látogatónak általában 50 ezredmásodperc elég ahhoz, hogy eldöntse tetszik-e neki az adott webáruház, vagy sem.

A lehető legkreatívabbnak kell lenned üzeleted nevének és a domain nevének kiválasztásában. Ettől már csak weboldalad dizájnolása fontosabb, ugyanis elengedhetetlen, hogy egyedi és modern kinézete legyen webáruházadnak.

Az első benyomás kialakítása évekig is eltarthat, ezért lényeges, hogy miközben fejlődsz és kialakítod önálló arculatod, folyamatosan maradj összhangban webáruházad céljaival és alapjaival.

4. lépés – Fényképek fontossága

Manapság egy online vállalkozás működtetéséhez sokoldalúságra, széles látókörre és nagyfokú kreativitásra van szükség. A konverziós esélyek növelése érdekében a legtöbb, amit tehetsz, az a képek megfelelő válogatása és elhelyezése. Az oldalak látogatói a látottak 80%-ára és az olvasottak 20%-ára fog emlékezni. Egy elragadó webáruház elengedhetetlen része a minőségi termékfotó és egyedi dizájn kialakítása.

Mitől jó egy termékfotó?

Ma már több olyan weboldalt találni az interneten, ahonnan ingyenes, licenszelt és jó minőségű képeket tudsz beszerezni saját honlapodra. Ha nem akarsz keresgélni itt egy lista 40 ingyenes licenszképeket szolgáltató honlapról.

5. lépés – Webhely navigáció

A webáruház kinézete mellett már csak az oldalon való navigáció a legfontosabb, vagyis az UX megfelelő kialakítása.

Az UX kifejezés az úgynevezett User Experience rövidítése, ami magyarul felhasználói élményt jelent. A felhasználói élmény javításának egyik legegyszerűbb módja a navigációs stratégia fejlesztése.

A lényeg, hogy a vásárlók könnyen megtalálják az általuk kívánt termékeket. Ezt elő tudod segíteni például „Újdonságok” kategória létrehozásával, vagy „Legútóbb megtekintett” megjelenítésével, illetve legördülő menük használatával.

6. lépés – Egyedi ötlet

Az egyik legfontosabb dolog az egyedi ötlet. Nem magát a webáruházat nehéz létrehozni, hanem egy olyan ötletet kitalálni, amelynek  elindítása biztosan megéri. Az interneten egy erős piaci versenyszférába csatlakozol, ahol könnyen el lehet veszni a többi, hasonló versenytárs között. Ezért is nagyon fontos az egyedi megjelenés és olyan termék kínálata, amit más nem, vagy nem ilyen formában értékesít.

Mielőtt bármibe is bele kezdenél böngéssz az interneten például az aktuálisan népszerű termékek között, vagy nézd meg melyek azok a szolgáltatások, amik visszhangot keltenek, stb.

7. lépés – USP kialakítása

Az USP kifejezés az angol Unique Selling Proposition szóból származik, ami magyarul egyedi terméktulajdonságot jelent.

Miután meg van a webáruház alapod, ki kell találnod, hogy termékeid vagy szolgáltatásaid mitől is lesznek különlegesek. Napjainkban több, mint 10 millió online áruház üzemel, ami nem kis konkurenciát jelent. Mindenképpen rendelkezned kell valamilyen egyedi terméktulajdonsággal ahhoz, hogy sikeres lehess a piacon. Például Tiéd legyen a legjobb ár/érték arányú szoftverajánlat a piacon, vagy Te árusítsd a legjobb fogyasztású fűnyírót.

Minden sikeres vállalkozásban meg van az a plusz valami, ami megkülönbözteti őt a többiektől. Lehetőséged van arra is, hogy végig elemezd versenytársaidat és eldöntsd, hogy ők mire fókuszálnak, mi az ami belőlük hiányzik és ezt a hiányt Te hogyan tudnád pótolni a piacon.

8. lépés – Kezdj el blogolni

Rengeteg mód van arra, hogy felkeltsd célpiacod figyelmét az interneten: keresőoptimalizálás, pay-per-click hirdetések, saját YouTube csatorna létrehozása, stb.

Azonban érdemes a legegyszerűbbel, a blogolással kezdeni.

Bloggerként akár 50%-kal is növelheted látogatóid számát, amely rengeteg plusz bevételt hozhat vállalkozásodnak. Sőt, ha blogolási módszereid érdekesek és jó tendenciát mutatnak, akkor e-mail lista felépítésével és az e-mail marketing használatával is növelheted népszerűséged.

Ennek lényege, hogy próbálj minél gyakrabban közzé tenni cikkeket!

Ideális esetben 2-3 cikk megjelenése hetente nagyon nagy előrelépést jelenthetne. Amennyiben nincs erre szabadidőd, továbbá kezdő vagy, kezdj heti 1 cikkel. Ha lehetséges, akkor írj meg előre néhány cikket, majd időzítsd be őket, így egy darabig nem kell ezzel foglalkoznod.

Miről érdemes blogolnod?

9. lépés – Bemutatkozó „Rólunk” rész létrehozása

A weboldalak kezdőlapjára érkezők kb. 10%-a keresi a vállalkozás bemutatkozását, névjegyét. Egy jól megtervezett, alapos és őszinte „Rólunk” oldal felkeltheti vásárlóid kíváncsiságát és bizalmat kelthet benne. Egy fissen indult vállalkozásnál ez az oldal lesz az, amit az emberek többsége keresni fog, hogy információt szerezzen munkásságodról, rólad és az üzletedről.

Amit érdemes megosztani a „Rólunk” oldalon:

10. lépés – Sikeres SEO stratégia

Egy modern és vonzó webáruház létrehozása csak az első lépés ahhoz, hogy bekerülj a versenyszférába. Tudnod kell, hogy miként tudod célközönséged elérni a keresőoptimalizálás segítségével.

A SEO, azaz a keresőoptimalizálás egy hatalmas területet fed le weboldalad beállításaiban. Több száz SEO tényező létezik, melyeknek többnyire érdemes megfelelni.

Évente több, mint 2,2 billió Google-keresés történik, melyek közül a felhasználók 90%-a csak az első 3 találatra szokott kattintani.

A SEO beállításaira nem véletlen léteznek külön szakemberek, hiszen annak elérése, hogy a Google előre sorolja weboldald a keresési találatok között, nem kis munka.

Néhány alap tanács:

  1. Optimalizáld termékoldalad
  2. Használj keresőbarát, azaz rövid URL címeket
  3. Figyeld a felhasználók által generált tartalmat
  4. Kerüld a duplikált tartalmat
  5. Ne töröld az elfogyott terméket
  6. Legyen egy jól átgondolt belső linkrendszered
  7. Hivatkozz más oldalakra és érd el, hogy ők is hivatkozzanak Rád
  8. Használj „Analytics” szolgáltatást

11. lépés – célközönség meghatározása

Online üzlet kialakításánál gondoskodni kell arról, hogy olyan értékeket tudj biztosítani, melyet ügyfeleid szeretnének. Ha személyre szabott vásárlási élményt tudsz nyújtani, akár 40%-kal is növelheted a vásárlás értékét.

Az Amazon volt az első olyan online üzlet, mely sikeresen megvalsította ezt a stratégiát. Olyan szűrőt alkalmaznak, melynek algoritmusa megnézi mi van a vásárló kosarában és a korábbi Amazon vásárlási előzményeit összesítve  ajánl fel olyan további termékeket, melyekre alap esetben a vásárlónak nincs szüksége.

Az online vásárlók kb. 70%-a részesíti előnyben azokat a webáruházakat, amelyek személyes adatokat használnak a vásárlási élmény fokozására. Minden webshopnak személyre szabott vásárlási élményt kell nyújtania ahhoz, hogy versenyben tudjon maradni.

Ehhez szükséges funkciók például a „Neked ajánlott”, vagy a „Hasonló termékek”.

12. lépés – Használj „Live Chat” funkciót

Habár igaz az az állítás, hogy az e-kereskedelem ma már erősebb, mint valaha, ennek ellenére a fizikai üzletben zajló interakciót semmi sem tudja űberelni.

A vásárlók 44%-a ért egyet az alábbi állítással:

„Az egyik legfontosabb szolgáltatás a webhelyen, hogy kérdéseimre élő személy válaszoljon, miközben online vásárlásom folyamatában vagyok.”

A „Live chat” funkciót mindig olyan látható helyre tedd, ahol bármikor elérhető a vásárlónak.

13. lépés – Kuponok

Az árképzés egy trükkös dolog, amihez alapos tájékozódás és átgondolás szükséges. Alacsonyabb áron kell adnod termékeidet, miközben profitot termelsz.

Tehát miután megvan az árképzés, meg kell határoznod, hogy milyen kuponokat és engedményeket akarsz használni. Ha egyedi vagy kézzel készített terméked van, akkor a promóciós ajánlatok nem kötelezőek, sőt néha többet ártanak, mint használnak. Általános áruk esetében azonban nagyobb hozamot eredményezhetnek.

Felhasználói adatok szerint a mobilvásárlók kb. 75%-a használ kuponokat.

A legtöbb e-kereskedelmi platform natív módon támogatja a kuponok használatát: a Shopify és a WooCommerce egy kattintással lehetővé teszi engedélyezésüket.

Néhány ötlet kuponkódhoz:

  • Vásárlás első alkalommal
  • Mennyiségi kedvezmény
  • Tagsági kedvezmény
  • Ingyenes szállítás
  • Visszatérő vásárlói kedvezmény

14. lépés – A bevásárlókosár

A bevásárlókosár testreszabása függ attól, hogy milyen üzleti modellt használsz. Ha saját webáruházad van, akkor útmutatók segítségével könnyedén alakíthatod.

Miért fontos ez számodra?

Azért, mert általánosságban a vásárlók 71%-a elhagyja a kosarat még rendelés leadás előtt.

Ennek okozója általában a magas szállítási díj, lassú webhely és a nem elegendő fizetési lehetőség.

Lehetőség szerint próbálj minél több fizetési lehetőséget felsorolni, törekedj arra, hogy webáruházad minél gyorsabb legyen és biztosítsd a „vásárlás vendégként” funkciót.

15. lépés – Szállítási stratégia

A vásárlók többsége ma már az ingyenes szállítási lehetőséget keresi.

Leggyakoribb szállítási lehetőségek:

16. lépés – Visszajelzések

Egy online vállalkozás számára nincs fontosabb a piackutatásnál és a visszajelzéseknél.

Meglepő, hogy ma is hány e-kereskedelmi webhelynél nincs lehetőség a termékek véleményezésére. Ez azonban hatalmas akadálya lehet termékeid eladásában. Az online vásárlók nagyjából 77%-a olvas értékelést az adott termékről és 90%-a az olvasottak alapján dönt.

A statisztikák az egész webhelyre vonatkoznak. Előfordulhat, hogy weboldaladon pozitív véleményt találsz, de más fórumon és blogon pont az ellenkezőjét. A vélemények egyébként javítják a SEO helyezéseit is.

A rossz véleményeknek ugyanúgy helyük van egy honlapon, mint a jónak. A fogyasztók 68%-a  jobban bízik egy olyan webhelyben, ahol negtaív és pozitív véleményeket egyaránt talál. Nem számít milyen jó egy szolgáltatásod, vagy terméked, mindig lesz olyan, akinek ez nem tetszik. Mindaddig, amíg több pozitív visszajelzést kapsz, mint negatívat, addig nincs probléma.

17. lépés – Hírlevelek

A statisztikák szerint az emberek többsége nem szereti, ha e-mailjeik teli vannak hírlevelekkel. Azonban általánosságban elmondható, hogy ha néha kapnak Tőled egy-egy ilyen hírlevelet, a végén el fogják olvasni és vásárolni fognak webáruházadból!

18. lépés – Biztonság és megbízhatóság

Az online adatok nagyon érkények, ezért a vásárlók nagy része rendkívül körültekintően jár el rendelés előtt. Mindenképp meg kell bizonyosodnod arról, hogy webhelyed biztonságos és megbízható! Nem ritka sajnos, hogy a kereskedők 3,5 milliárd dollárt veszítenek évente online csalások miatt. A nagyobb üzleteknek persze ez nem probléma, de például egy kézzel készített szappant árusító cég hamar a mélypontra kerülhet emiatt.

A csalások kockázatát csökkentheted biztonságos platform kivlasztásával, SSL tanúsítvány használatával, rendelések nyomonkövetésével és erős jelszavak generálásával.

19. lépés – Közösségi média

Függetlenül attól, hogy milyen online üzletet építesz, rendelkezned kell közösségi média stratégiával.

A közösségi média ma már hatalmas. Szó szerint minden e-kereskedelmi webhelynek jelen kell lennie a médiában, különösen akkor, ha maximalizálni akarják az értékesítési lehetőségeket.

Bevetheted a Pinterest és Instagram felületet is, de a két legnagyobb platformot sose hanyagold el: a Facebookot és a Twittert.

20. lépés – Ajánlóprogram

Az ajánlóprogram egy extra elem, amelynek segítségével meggyőzheted az embereket és reklámozhatod termékeidet.

Az ajánlóprogram menete:

1
Vásárlás
Valaki vásárol Tőled egy terméket.
2
Meghívás
Az aki vásárolt Tőled meghívást kap az ajánlóprogramodba.
3
Egyedi link
Saját egyedi linket kapnak, amit akkor használhatnak fel, amikor a webáruházat ajánlani akarják.
4
Extra ajándék
Ha valaki ajánlás alapján vásárol Nálad, akkor az ajánló személy extra ajándékot, kuponkódot, jutalompontot kap, amit majd a legközelebbi vásárlásánál felhasználhat.